ulkopuolinen sisällöntuottaja avuksi

5 syytä hankkia ulkoistettu sisällöntuottaja

Sisällöntuottaja yrityksen ulkopuolelta, voiko se toimia?

Monet yrittäjät ja yritysten viestintävastaavat varmasti pohtivat voiko ulkopuolinen henkilö kirjoittaa aidosti yrityksen puolesta. Yrityksen äänellä.

Voiko siis ulkoistamisesta olla hyötyä?

Ehdottomasti. Lue loppuun ja peilaa ajatuksia teidän toimintaanne.

#1  Aikasi on kallista – vapautat resursseja omaan ydintoimintaan

Yrittäjän täytyy luovia päivittäin melkoisessa tehtävien viidakossa. Ja samalla pitäisi viestiä aktiivisesti kohderyhmille. Säännöllinen sisällöntuotanto, etenkin tavoitteellinen ja huolellisesti toteutettu, vaatii kuitenkin reilusti aikaa. Näin se toisinaan siirtyykin  ”sitku”-mappiin.

Kun haluat panostaa säännölliseen näkymiseen kanavissasi, mutta keskittää omaa aikaasi ydintekemiseen, on ulkopuolinen sisällöntuottaja pelastuksesi. Ammattikirjoittaja suunnittelee, tekee taustatyötä ja toteuttaa laadukkaat materiaalit – optimoiden ne hakukoneita varten.  

Pitkäjänteisen yhteistyön myötä hän myös oppii tuntemaan syvällisesti yritystoimintaasi sekä markkinoinnilla saavutettuja tuloksia – parantaen sisältöjä entisestään.

#2 Ulkopuolinen sisällöntuottaja palvelee täsmäperiaattella – säästät työnantajakuluissa pitkän pennin

Onko säännöllinen somemarkkinointi kipukohtasi? Harmittaako yritysblogin epäaktiivisuus? Onko yritystarina kiteyttämättä, ajankohtaisasiat tiedottamatta, eivätkä asiakastarinat ehdi löytää tietään verkkosivuille?

Ostaessasi sisällöntuotantopalvelua ammattikirjoittajalta valinta on sinun. Määrittelet mihin ja minkä verran haluat panostaa ja voit vaihdella palvelun sisältöä sesonkien mukaan. Sisällöntuottajalta saat laadukkaat tekstit ja valokuvat joustavasti, etkä ole velvollinen työllistämään häntä täysipäiväisesti.

Kokeneelta markkinointi- ja viestintäkentän toimijalta saat halutessasi näkemystä myös siitä, mihin olisi hyödyllisintä panostaa. 

#3 Kielioppi, rakenne ja hakukoneoptimointi – sisällöntuottaja hioo ja viilaa puolestasi (ja nauttii siitä)

Nykyaikainen digimedioihin kirjoittaminen on monimutkainen prosessi.  Ei ole sama, miten sanansa asettaa, mikäli tekstistä haluaa saada pitkässä juoksussa liiketoiminnallista hyötyä.

Ammattikirjoittaja ei tuota ajatuksenvirtaa. Ennen kirjoittamista hän käyttää aikaa aiheeseen perehtymiseen, hakusanakartoitukseen sekä rakenteen suunnitteluun.

Kynä ei putoa silloinkaan, kun viimeinen lause on kirjoitettu. Siitä käynnistyy tekstin kriittinen arviointi – lause lauseelta. Ammattikirjoittaja tarkistaa tekstin hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, harkitsee sanavalintoja, selkeyttää lauserakenteita ja syynää kirjoitusvirheitä.

Aikaa vievää, mutta tärkeää, jotta hyvä teksti ei huku Googlen syövereihin.

#4 Laita asialle se, joka saa siitä suurimmat kicksit

Kieli poskessa sanottu, mutta lausahduksessa piilee totuuden siemen. Sillä eikö parasta jälkeä synnykin silloin, kun tekemisestä nauttii?

Yrittäjä suhtautuu usein omaan työhönsä intohimoisesti, onhan se ollut todennäköinen lähtölaukaus yrittäjyyden polulle. Sisällöntuotanto ei kuitenkaan ole kaikille nautinto – kirjoittaminen voi tuntua tahmealta, eikä ole tarkkaa käsitystä mitä verkkoon kirjoittaessa tulee huomioida.

Ammattikirjoittaja sen sijaan ei kaihda isompaakaan kirjoitusurakkaa. Hän rakastaa suunnittelua, taustatyötä ja tietopankkien tutkimista sekä tietää miten lähestyä erilaisia tekstityyppejä. Ammattikirjoittaja ei myöskään epäröi tarttua puhelimeen, jos aihe edellyttää taustoittamista – esimerkiksi asiantuntijahaastattelun muodossa. Hän työskentelee sujuvasti eri tekstilajien parissa ja huomioi niiden erityispiirteet.

Kaupallisesti harjaantununut sisällöntuottaja perehtyy myös yrityksenne brändin ääneen ja mukauttaa kirjoitustyyliä sen perusteella. Hänellä on myös usein takataskussaan vinkkejä, kuinka sisällöt saavat laajempaa näkyvyyttä somessa.

#5 Suomalainen vaatimattomuus

Markkinoijana ja viestijänä törmään tähän usein: yritykset ja yrittäjät eivät aina rohkene kertoa omasta osaamisestaan.

Monelle meistä on luontaista nähdä muiden osaamista ja onnistumisia. Mutta kysyttäessä oman yrityksen muista erottavia kilpailutekijöitä, voi seurata hämmentyneisyyttä.

Liekö syynä kulttuuriimme solutetut sanonnat ”omakehu haisee” ja ”vaatimattomuus kaunistaa”? Vai ehkä se, että asiaa ei ole vielä syvällisesti pohdittu ja sanoitettu? Joka tapauksessa, kysymykseen vastaaminen on yksi yrityksen tärkeimmistä menestystekijöistä. Se on myös asia, jonka tulisi heijastua kaikkeen viestintään.

Ulkopuolinen viestinnän asiantuntija ja sisällöntuottaja voi tällöin olla korvaamaton sparrailukumppani. Ulkopuolisena hän myös havainnoi asioita uudesta vinkkelistä. Sisältömarkkinoinnin ammattilainen haluaa pukea sanoiksi myös sen, mikä on vielä hiljaista tietoa.

Hän auttaa kiteyttämään yrityksen tarinaa ja nostaa esille sen, miksi asiakas valitsisi teidät.

 

Onko ulkoistettu viestintä tai sisällöntuotanto teille ajankohtaista?
Ota yhteyttä ja jutellaan lisää – olen mielelläni avuksi!

– Essi 
KTM, viestinnän asiantuntija, sisällöntuottaja ja valokuvaaja

essi.lehtimaki@gemme.fi
050 540 0099

Sisältötoimisto Gemme tarjoaa yrityksille apukäsiä viestintään ja sisältömarkkinointiin – tarkkaan perehtyen ja ajatuksella.

Yrittäjä Essi Lehtimäki on toiminut vuosia b2b ja b2c -markkinoinnin parissa, kirjoittanut kilometreittäin tekstejä sekä opiskellut työn ohessa valokuvaajaksi. Hän saa kicksejä yritysten tarinoiden sanoittamisesta ja kuvittamisesta.

Tutustu tästä Gemmen tuotepaketteihin ja kysy lisää!

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Lue myös:

TERVETULOA!

Gemme on syntynyt halusta kuulla ja kertoa eteenpäin ainutlaatuisia tarinoita.

Tilaa uutiskirjeemme ja saat jatkossa kiinnostavia uutisia sisältömarkkinoinnin
kentältä ja ideoita oman yrityksesi viestintään. Täysin maksutta.


Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn
Gemmen tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. Tietojasi ei jaeta ulkopuolisille.

Hello world.

This is a sample box, with some sample content in it.