sisältömarkkinointi 7 hyötyä yrittäjälle

7 huomattavaa hyötyä, jotka sisältömarkkinointi tarjoaa pienyrittäjälle

Sisältömarkkinointi on ollut aiheena paljon esillä. Moni yrittäjä varmasti miettii, mitä se pohjimmiltaan on – olisiko siitä hyötyä omassa liiketoiminnassa vai onko se ohimenevä uusi vouhotus.

Sisältömarkkinointi ei periaatteessa ole uusi juttu. Sitä on hyödynnetty menestyksekkäästi jo vuosikymmeniä sitten. Palataan esimerkiksi vuoteen 1948 Yhdysvaltoihin, jossa suuren laman jälkimainingeissa finanssialan yritys Merrill Lynch oli haastavassa tilanteessa, jossa kuluttajat eivät juurikaan halunneet olla tekemisissä rahoitusmarkkinoiden kanssa. Pelot olivat juurtuneet syvään. Markkinoija Louis Engel valitsi toisenlaisen näkökulman ja kirjoitti lehteen melkein 7000 sanan pituisen ”mainoksen” aiheena:

”Mitä kaikkien tulisi tietää…
… tästä osake -ja velkakirjabisneksestä”

Laitoin mainoksen lainausmerkkeihin, koska kyseinen mainos ei todennäköisesti tuntunut lukijasta mainokselta, sen sisältäessä hyvin vähän ns. myyntipuhetta. Mainoksen sävy oli opettava, se avasi vaikeita termejä ja rahoitusmarkkinoiden logiikkaa – tehden alaa ymmärrettäväksi, samalla riisuen siihen liitettyjä ennakkoluuloja ja pelkoja. Yritys sai tämän mainoksen ansiosta yli 3 miljoonaa yhteydenottoa ja runsain mitoin potentiaalisia asiakkaita.

Vaikka esimerkki sijoittuukin eri aikaan, eri mantereelle ja suuren kokoluokan yritykseen, siinä kiteytyy hyvin sisältömarkkinoinnin ydin: Anna ennen kuin pyydät.

Entä mitä kaikkien tulisi tietää sisältömarkkinoinnista?

Sisältömarkkinointi vastaa ihmisen perustavanlaatuiseen tarpeeseen oppia uutta, inspiroitua ja kokea erilaisia tunnetiloja ilosta liikutukseen. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on tarjota asiakkaalle jotain, mitä asiakas arvostaa – fokuksen ollessa tiukasti asiakkaan, ei yrityksen, tarpeissa.

Vastaamalla näihin tarpeisiin syntyy suhde, joka kertoo asiakkaalle yrityksestä, sen arvoista sekä tuotteiden ja palveluiden hyödyistä – ilman että asiakkaalle tulee tunne, että häntä painostetaan. (Jokainen tietää sen metkan tunteen, kun niskakarvat pörhistyvät pystyyn, pidät tiukemmin kiinni lompakostasi ja etsit mahdollisuutta paeta myyntitilanteesta, joka tulee liian iholle.)

Sisältömarkkinoinnissa halutaan toimia asiakkaan ehdoilla. Ihannetilanteessa asiakas tulee viestiesi kautta tietoiseksi tarpeesta tai mieliteosta, jota hän ei ollut vielä tiedostanutkaan, kokee tarjoamasi sisällöt hyödyllisiksi ja ottaa mielellään vastaan lisää viestejäsi. Hän alkaa seurata sinua sosiaalisessa mediassa, lukee blogiasi, tilaa uutiskirjeen. Hän valitsee itse lisätä vuorovaikutusta kanssasi ja kun tulee se oikea hetki, hän tilaa tuotteesi tai palvelusi ja on tyytyväinen ostopäätöksestään. Win-win-tilanne, eikös?

Sisältömarkkinoinnin aiheen ollessa todella laaja, sen periaatteita ja käytännön vinkkejä tullaan käsittelemään lisää tulevissa blogipostauksissa. Mutta syvennytään nyt siihen, mikä siinä on erityisen hyödyllistä pienyrittäjän näkökulmasta.

#1  Sisällöt ovat myyjiäsi

Myynti, varsinkin henkilökohtainen myyntityö, on aikaa vievää ja ulkoistettuna myös iso kustannus. Tekemällä aktiivista sisältömarkkinointia eli jakamalla aiheestasi kattavasti ja tavoitteellisesti tietoa, voit tukea myyntitiimiä keräämilläsi kiinnostusta osoittaneiden asiakkaiden yhteystiedoilla tai valjastaa sisältösi myyjiksesi, jos resurssit ovat niukat.

Oikein tehtyjen sisältöjen kanssa sinun ei myöskään tarvitse pelätä liian innokkaan myynnin aiheuttamaa vastareaktiota. Asiakas kuluttaa sisältöjäsi omilla ehdoillaan. Jos aihe koskettaa häntä ja sisältösi palvelee tätä tarvetta, hän alkaa arvostaa yrityksesi asiantuntijuutta. Jos aihe ei ole hänelle ajankohtainen, hän vain jättää lukematta (muistijälki saattaa silti jäädä tulevaisuutta ajatellen).

#2  Pysyt asiakkaan mielessä

Olemalla aktiivinen sisällöntuottaja potentiaalisten asiakkaidesi käyttämissä kanavissa, pysyt kohdeyleisösi mielessä. Viestimällä esimerkiksi somessa, blogissa ja sähköpostissa pidät itsesi potentiaalisen asiakkaasi harkintajoukossa ja olet asiantuntijana hänen mielessään, kun ostopäätös tulee ajankohtaiseksi.

Lisäksi viestiessäsi tarjoamasi palvelun tai tuotteen hyödyistä, voit lempeästi havahduttaa hänet huomaamaan tarpeen, jonka olemassaolosta hän ei vielä ollut edes tietoinen. Jos sisältösi ovat hänen mielestään puoleensavetäviä, ei hän välttämättä lähde edes tutustumaan vaihtoehtoisiin tuotteisiin tai kilpailijoidesi tarjoomaan.

#3  Sisältömarkkinointi on kustannustehokasta

Sisältömarkkinointi on monissa kanavissa äärimmäisen kustannustehokasta. Monet alustat, esimerkiksi Facebook ja Instagram, ovat julkaisijoille maksuttomia ja niiden avulla voi saavuttaa runsaasti ilmaista orgaanista näkyvyyttä. On kuitenkin huomioitava, että näkyvyyden saamisessa on omat jujunsa – algoritmit nimittäin rajoittavat näkyvyyttä, jopa omien seuraajiesi keskuudessa. Avain näkyvyyteen on yksiselitteinen – hyvä sisältö. Jos tekemäsi sisällöt innostavat yleisöä ja ovat tuotettu suunnitelmallisesti ja tavoite kirkkaana mielessä, yleisö sitoutuu niihin ja näkyvyys voi kasvaa huomattavan suureksi. Tärkeää on myös olla kanavassa aktiivinen eli postata säännöllisesti ja olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa.

Toinen somen huomionarvoisa etu on mahdollisuus tehdä todella tarkasti kohdennettua maksettua mainontaa. Markkinointia kohdennettaessa voit valita mm. asiakkaasi ikäluokan, sukupuolen, paikkakunnan ja kiinnostuksen kohteet. Pystyt jopa huomioimaan toiveasiakkaasi mahdolliset perhetapahtumat, mikäli palvelusi kannalta on oleellista, että mainonta kohdistuu esimerkiksi perheellisille. Facebook-mainonta on lisäksi (ainakin toistaiseksi) kustannuksiltaan varsin edullista ja sen tehoa on helppo seurata analytiikkatyökalujen avulla. Muita edullisia tapoja julkaista sisältöjä ovat mm. blogi, Youtube-videot, podcastit ja webinaarit.

Viimeisenä, mutta sitäkin tärkeämpänä, kanavana voidaan mainita sähköposti. Tämä kanava tarjoaa loistavan alustan viestiä henkilöille, jotka ovat virittyneitä kuulemaan viestisi, heidän annettua sinulle suostumuksensa lähestyä heitä sähköpostitse. Sähköpostin etuihin kuuluvat edulliset (alustasta riippuen jopa ilmaiset) kustannukset, tarkka mitattavuus sekä yrityksen täysi kontrolli kanavaan. Näkyvyys ei riipu algoritmeistä, vaan viestin toimitus on varmaa. Toki huomioitavaa on, että asiakas voi saada kymmeniä sähköposteja päivittäin ja on olemassa riski hukkua massaan. Jos kuitenkin olet onnistunut tarjoamaan asiakkaalle aiemmilla viesteilläsi arvoa, esimerkiksi hyödyllisen tiedon, poikkeuksellisen hyvien tarjousten tai inspiraation muodossa, hän on todennäköisesti halukas avaamaan viestisi aina uudelleen.

Viimeisenä mainittakoon, että tarjoamalla informatiivisia sisältöjä nettisivuilla tai blogissa, voit säästää mainoskuluissasi. Mikäli käytät ostettua mediaa – esimerkiksi lehtimainontaa – mainoksen pääasiallinen tavoite voi olla ohjata liikennettä nettisivuille. Tällöin riittää pienempi ostettu mainostila, koska loput oleellisista tiedoista potentiaalinen asiakas löytää nettisivuilta.

#4  Ajansäästö rutiininomaisissa palvelutilanteissa

Toistuvatko asiakkaiden yhteydenotoissa usein samat aiheet ja kysymykset? Tuottamalla sisältöjä verkkosivuillesi niihin liittyen, asiakas löytää tarvitsemansa tiedon vaivatta ja yritys voi säästää huomattavasti aikaa asiakaspalvelussa. Pienessä yrityksessä on harvoin henkilöä, jonka tehtävä olisi keskittyä yksinomaan asiakaspalveluun. Näin ollen ajansäästö tällä osa-alueella voi mahdollistaa esimerkiksi yrittäjälle itselleen täysipainoisempaa keskittymistä omaan ydintoimintaan.

#5  Näkyvyys hakukoneissa

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimenpiteitä, jotka vaikuttavat yrityksen luonnolliseen näkyvyyteen hakukoneissa, esimerkiksi Googlessa. Sijoittuminen tärkeimmillä hakusanoilla kärkisijoille on äärimmäisen tärkeää, koska tutkitusti ihmiset tutkivat vaihtoehtoja varsin rajoitetusta joukosta yrityksiä ja kärkisijoille sijoittuvat ovat tällöin vahvoilla.

Menemättä sen syvällisemmin hakukoneoptimoinnin periaatteisiin, on tässä yhteydessä kuitenkin oleellista todeta, että tuottamalla verkkosivuillesi kattavasti oikeanlaista sisältöä, vaikuttaa se positiivisesti yrityksesi näkyvyyteen Googlessa. Luonnollisten hakutulosten klikkaukset ovat ilmaisia, joten tämä on pienyrittäjälle huomionarvoinen etu. Lisäksi asiakkaiden viihtyessä nettisivuillasi pidemmän aikaa sisältöjesi parissa, on se positiivinen viesti Googlelle ja sivujesi laatupisteet nousevat.

#6  Mitattavuus

Hyvä uutinen markkinoivan yrityksen kannalta on, että sisältöjen tehoa voi mitata ja analysoida. Analyysityökaluilla pääsee näkemään, kuinka suurelle yleisölle sisältö on näkynyt. Niiden avulla voi myös seurata sisällön tehoa liikenteen ohjaajana sivuillesi: mm. ilmainen Google Analytics -työkalu kertoo nettisivuillesi tulevat kävijämäärät lähteineen. Analytiikan tietoja tutkimalla avautuu mahdollisuus suunnitella sisältöjä entistä paremmin ja kohdentaa viestit kanaviin, joissa ne tavoittavat parhaiten potentiaalisen yleisön. Mikä ei toimi, muutetaan. Mikä toimii, ansaitsee lisäpanostuksia.

#7  Asiakkaan tunteminen avaa uusia mahdollisuuksia

Sisältömarkkinointi tarjoaa loistavan mahdollisuuden oppia tuntemaan nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita entistä paremmin. Analysoimalla sisältöjen tehoa, voi suoraan nähdä, mikä herättää kiinnostusta ja mikä ei. Kiinnostavat ja tulokselliset sisällöt voi hyvin versioida ja jakaa uusissa kanavissa näkyvyyden maksimoimiseksi. Niiden pohjalta voi myös syntyä uusia sisältöideoita.

Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti loistava paikka vuorovaikutukseen kohdeyleisön kanssa. Kanssakäyminen on helppoa ja olemalla aktiivinen, voit saada heiltä tärkeää asiakaspalautetta, kehitysideoita ja kysymyksiä. Pysyt yleisön pulssilla ja tiedät mitkä asiat heitä kiinnostaa, mikä mahdollisesti jarruttaa ostopäätöksen tekoa tai millaisia tuotteita/palveluita he toivoisivat valikoimaasi. Tämä kaikki tieto auttaa kehittämään tuotettasi tai palveluasi, mutta on myös kullanarvoista tietoa kohdentaessasi markkinointia.

Miten alkuun?

Ei siis liene montaa syytä miksi sisältömarkkinointia kannattaisi jättää hyödyntämättä. Sen edut ovat moninaiset ja tässä läpikäydyt asiat ovat vasta pintaraapaisu. Toivon, että olet saanut tästä tukea ajatukselle, että sisältömarkkinointi kannattaa ottaa pienyrityksen markkinoinnin työkalupakkiin N-Y-T, jos se ei sitä vielä ole ollut. 

Alkuun voi lähteä pienin askelin. Ensimmäinen ja kriittisen tärkeä vaihe on oman tavoiteasiakkaan määrittäminen, mm. seuraavat asiat:

Kuka ja millainen hän on?
Mitä asioita hän elämässään arvostaa?
Mitä hän tavoittelee?
Mitä haasteita hän haluaisi ratkaista?
Missä kanavissa hän kuluttaa sisältöjä?

Kun tavoiteasiakas tai asiakkaat on määritetty, on aika suunnitella. Luoda sisältöstrategia, joka kertoo itsellesi tai sisällöntuottajalle mitkä ovat tavoitteet ja keinot siihen pääsyyn. Oikaisu tässä kohtaa voi johtaa siihen, että sisällöt jäävät irrallisiksi, eivätkä muodosta johdonmukaista polkua asiakassuhteen eteenpäin viemiseksi. Vanha ikivihreä pätee tässäkin: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Kun lähdetään liikkeelle käytännön toteutukseen, ensisijaisen tärkeä askel on omien verkkosivujen ajan tasalle päivittäminen sekä sisältöjen, visuaalisuuden että teknisten ominaisuuksien osalta. Sivut ovat laskeutumispiste liikenteelle, johon muut sisällöt asiakkaita ohjaavat, joten niiden tulee tukea tavoitteidesi saavuttamista.

Kun sivut ovat kunnossa, on aika siirtyä käytäntöön eli edetä sisältöstrategian – ja suunnitelman mukaisesti valituissa kanavissa, seuraten aktiivisesti sisältöjen onnistumista eri mittarien avulla. Näitä teemoja tullaan käsittelemään blogissa jatkossakin, joten jos asia tuntuu ajankohtaiselta, pysythän taajuudella.

Yksi suunnitteluvaiheessa päätettävä asia on myös se, löytyykö oman yrityksen sisältä aikaa, halua ja aihealueen tietoa lähteä hyödyntämään sisältömarkkinointia osana liiketoimintaa. Jos yksi tai useampi edellä mainituista seikoista puuttuu, on hyvä pohtia, kannattaisiko sisällöntuotantoon hyödyntää ammattilaista, joka suunnittelee yhteistyössä kanssanne strategian sekä tuottaa suunnitelmallisesti laadukkaita ja tavoitteellisia sisältöjä asiakkaiden ostopolun eri vaiheisiin.

Kaipaatko apua oman yrityksenne sisältömarkkinointiin ja viestintään?

Ota yhteyttä ja keskustellaan miten voisin olla teille avuksi.

Essi Lehtimäki, viestintäyrittäjä, Sisältötoimisto Gemme

Palveluitani: https://www.gemme.fi/palvelut/

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Facebook
LinkedIn
Pinterest

Lue myös:

Hello world.

This is a sample box, with some sample content in it.